hanami dango

Hoi, welkom op mijn blog. Hier wil ik graag mijn receptjes met jullie delen. Lekker,Ā eenvoudig en altijd gezond.

Dango is een Japanse lekkernij op basis van rijstmeel en zijden tofoe, of water. Vanzelfsprekend is de versie met tofoe het voedzaamst. Tofoe is erg gezond, maar spreekt weinig mensen aan. Ik geef toe, in een echte maaltijd is tofoe ook niet mijn eerste keuze. Maar dit vind ik een heel leuk gerechtje om tofoe in te verwerken.

Dango zijn kleine deegballetjes die je kookt, en daarna eventueel bakt in een kleine hoeveelheid olie. Ze zijn heel laag in vetgehalte, en dus een lekker licht tussendoortje. Voor dango heb je in het originele recept twee soorten rijstmeel nodig: het gewone rijstmeel, en de kleverige, die je vind onder de naam ‘glutinous rice flour’. Ik heb het al gemaakt met enkel de kleverige soort, en met beide (met overwegend de kleverige), en beide zijn lekker.

Het recept is erg eenvoudig. Je mengt 100 g rijstmeel met 150 g zijden tofoe en een eetlepel mais- of aardappelzetmeel tot een zacht deeg, samen met een eetlepel zoetmiddel naar keuze. Zelf doe ik er graag nog een snuif kaneel of koek- en speculaaskruiden bij. De gebruikelijke manier om te testen of het deeg de juiste structuur heeft, is om een stukje tussen je duim en wijsvinger te nemen en erop te duwen. Als het aanvoelt als een oorlel is het goed. Eens het gekookt en eventueel gebakken is, heb je een zacht, veerkrachtig balletje dat je indien gewenst nog door vb. (gemalen) sesamzaadjes kan rollen.

 

Speciaal bedankje voor mijn schoonbroer, die me heeft geholpen bij het opstarten van deze blog en me wegwijs heeft gemaakt. Bedankt! šŸ™‚