Als je wilt minderen of stoppen met alcohol

Vermageren door te stoppen met alcohol wérkt! Ik heb het zelf uitgetest 🙂

Als je mindert of stopt met alcohol, dan doe je je lichaam daar een groot plezier mee. Dat is een feit. Het is ook gemakkelijker gezegd dan gedaan, want het ‘terrasjes- en barbecueseizoen komt eraan’, en wat met die ‘lange zomeravonden met een glas rosé’? Heel erg waar. Maar daarna komt het glüweinseizoen, en dan heb je de feestdagen, en zo is er altijd wel iets.

Zelf heb ik twee jaar geleden voor mezelf beslist om een tijdje geen alcohol meer te drinken. Ik had een paar getuigenissen gelezen op internet over mensen die, door geen alcohol meer te drinken, veel waren afgevallen. Dus wou ik het ook proberen. Ik had zelfs niet door dat ik na een goed half jaar wel degelijk gewicht had verloren. Dit was ook niet langer mijn doel. Geen alcohol meer drinken was ‘normaal’ geworden.

Tot ik ergens vorig jaar opnieuw ben gezwicht (want ik was toch al een heel jaar flink geweest). Ik zat dan wel niet meer dagelijks aan de wijn, zoals vóór mijn alcoholvrije periode, maar toch zeker wel wekelijks. En ja, na verloop van tijd paste ik niet meer in kleren waar ik het jaar ervoor wel nog in paste. Ze waren opnieuw te klein geworden. Of eerder, ik was opnieuw verdikt. Jammer. Maar helaas.

Dus heb ik nu voor mezelf beslist om opnieuw te minderen. Omdat ik nu aan den lijve heb ondervonden dat het wérkt!

gearomatiseerd water1

Een paar tips en tricks, pro’s en contra’s. Voor jullie, én voor mezelf.

Tips en tricks

Heb geduld

Net zoals tijdens een dieet in het algemeen (althans, een gezond dieet), geldt ook hier: geduld wordt beloont. Je lichaam houdt niet van verandering en heeft tijd nodig om zich aan te passen. Daardoor komen de veranderingen in je gewicht er traag. Maar ze komen er. Het kan zelfs zijn dat je zelfs niet zo heel erg veel moet aanpassen in je eetpatroon of je hoeveelheid lichaamsbeweging. Het enige wat je moet doen, is geen alcohol meer drinken.

Breng jezelf niet in verleiding

Probeer met vrienden af te spreken in een koffiebar of tea-room in plaats van op café of in een cocktailbar. De kans dat je een koffie bestelt in de plaats van een glas wijn of een kleurrijke cocktail is veel groter. Het kan zijn dat sommige afspraken dan moeten verplaatst worden van ‘s avonds naar overdag, maar zeg nu zelf, in nuchtere toestand weet je de volgende dag wél nog wat je gezegd en gedaan hebt.

Leng wijn aan met water

Bouw je wijnconsumptie geleidelijk aan af door je glas voor de helft met wijn en met al dan niet gearomatiseerd (spuit)water te vullen. Verander systematisch de verhouding naar meer water, minder wijn, tot er enkel nog water in je glas zit.

Pimp je glas water

Schenk (spuit)water uit in een wijn- of cocktailglas. Want het oog wil ook wat. Decoreer het met fruit, munt, versierde ijsblokjes of botanicals. Instant zomergevoel. Of drink eens een gin-tonic zonder de gin. Een blikje Schweppes Zero bevat slechts 5 calorieën. Dat gaat het verschil niet maken.

gearomatiseerd water2
een paar muntblaadjes en rode vruchten maken meteen het verschil, zowel qua uitzicht als smaak

Breng je omgeving op de hoogte

Je zal het maar voor hebben. Ben je net gestopt met drinken, krijg je een exclusieve fles gin cadeau voor je verjaardag. ‘Oei, drink je niet meer? Zonde!’ Een normale reactie als je vrienden of familie niet wisten dat je geen alcohol meer drinkt. En inderdaad: zonde. En het is zo dat je terug van het juiste spoor afraakt.

Pro’s en contra’s

PRO’S

Je behoudt je spiermassa

Tijdens het sporten kweek je spiermassa. Alcohol breekt die spiermassa terug af. Je zal (top)sporters er maar zelden op betrappen dat ze overmatig drinken. En hoewel ik mezelf bezwaarlijk een topsporter kan noemen, vind ik het toch zonde om eerst te sporten, en dit daarna ongedaan te maken door alcohol te drinken.

Je eet bewuster

Als je dronken bent, denk je minder na over het eten dat je in je mond stopt. In nuchtere toestand neem je je voor om ‘s avonds voor de tv geen volledige zak popcorn op te peuzelen, maar eens je begint te drinken, krijg je meer zin in eten. En dat doe je dan ook, onder het motto van ‘nu ik toch bezig ben’. Na die zak popcorn denk je er plots aan dat daar ook nog ergens een reep chocolade in de kast lag, en zag je laatst ook geen frisco meer in de diepvries liggen? Je kan geen rationele keuzes meer maken, en dat voornemen dat je vóór die paar glazen wijn had gemaakt vliegt uit het raam.

Je spaart geld uit

Wijn en sterke drank kunnen erg duur zijn. Als je wekelijks, of zelfs dagelijks je alcoholisch drankje wil, dan kan dit flink oplopen. Door alcohol te laten, spaar je op termijn heel wat geld uit. Dit kan je uitgeven aan mooi, kwalitatief sportmateriaal, een fitnessabonnement of een leuke gezinsuitstap.

Je slaapt beter

Na een wijntje (of twee, of drie…) kan het misschien zijn dat je gemakkelijker in slaap geraakt, maar het is geen diepe slaap. Onbewust ga je ook later slapen, want die fles wijn moet eerst uit. Dit ontregelt je slaappatroon voor het hele weekend. Als je geen alcohol meer drinkt, dan geniet je van een diepere, meer regelmatige en kwalitatieve slaap, en je voelt je nadien niet als een zombie.

Een extra koekje mag

Al moet je hier natuurlijk niet mee overdrijven, overdaad schaadt altijd. Maar nu je geen alcohol meer drinkt, krijg je ook een pák minder calorieën en suikers binnen. Dit mag je af en toe compenseren met een extra koekje of een toefje slagroom bij je koffie, waar je dat voordien misschien gelaten had.

extra koekje

 

CONTRA’S

Je hebt meer zin in zoet

Je lichaam beschikt over het hormoon ‘dopamine’, ook wel bekend onder de naam ‘gelukshormoon’. Dit komt vrij in je hersenen als je alcohol drinkt. Nu je geen alcohol meer drinkt, vraagt je lichaam op een andere manier naar dit gelukshormoon: suikerrijke voeding. In wijn en cocktails zitten veel suiker, dus dat valt nu weg. Je zal met andere woorden meer zin krijgen in koekjes, gebak, roomijs e.d.. Gun jezelf dat. Zie hierboven.

Verwacht kritiek van je omgeving

Alcohol drinken is zo ingeburgerd in onze maatschappij dat mensen het als ‘asociaal’ of ‘vreemd’ gaan bekijken als je het niet doet. Terwijl er niets ‘vreemd’ is aan het feit dat je zorg draagt voor je lichaam. Waarom word het dan als ‘vreemd’ beschouwd? Omdat de meeste mensen niet de wilskracht hebben om nee te zeggen tegen alcohol. Dat jij dat wel hebt, zien ze als kritiek op zichzelf, op hun gebrek aan wilskracht, waardoor ze gaan counteren door kritiek te leveren op jóu. Sterker nog, in de plaats van je te steunen in je keuze, stellen ze zich vragen en proberen ze je net te overhalen om toch te drinken. Geef hier niet aan toe. Na een tijdje ben je gewoon dat familielid of die vriend(in) die niet drinkt.

 

Je merkt het, meer pro’s dan contra’s dus 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *