Superfood: cottage cheese

Als je op dieet bent moet je zeker eens cottage cheese in huis halen. Eigenlijk is dat sowieso altijd goed om in je koelkast te hebben. Er zitten superveel voedingsstoffen in en je kan het perfect combineren met andere smaken, zowel zoet als hartig. Dit maakt het heel geschikt om er ‘s morgens, ‘s middags én ‘s avonds van te genieten. Zo kan je het mengen onder je havermout met fruit, op een boterham smeren met rauwkost of verwerken in vb. een lekkere lasagne of wrap. Of probeer er eens wolkenbroodjes mee te maken.

De voordelen op een rijtje.

Het geeft energie

In tegenstelling tot snelle suikers of cafeïne geeft cottage cheese langdurig energie in plaats van een korte piek. Het zit vol vitamine B12, hetgeen net zoals andere B vitamines de energie uit eten omzet in energie waar het lichaam op kan teren.

Het ziet boordevol proteïnen

Cottage cheese is heel geliefd bij sporters. Het is niet alleen relatief laag in calorieën, maar bevat ook veel proteïnen, meer nog, het bevat een proteïne die traag word opgenomen door het lichaam en daardoor heel gunstig is voor het herstel en opbouwen van de spieren. Cottage cheese is daardoor erg goed om te eten na het sporten.

Het is goed voor je hart

Aangezien het een zuivelproduct is, zit er veel calcium in. Dit kan het risico op hoge bloeddruk en hartziektes verlagen. Daarnaast zit er ook het antioxidant selenium in (iets wat je ook terugvind in paranoten). Dit kan ook een rol spelen in een verlaagd risico op hart- en vaatziektes, al is men hiernaar nog volop onderzoek aan het doen.

Het is goed voor je botten

Ook voor je botten is het belangrijk om genoeg calcium binnen te krijgen. Cottage cheese is hier een goede bron van. In een potje van 200 g zit bijna 20 procent van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Verder zit er ook fosfor en proteïnen in, beide ook goed voor je botten.

Het helpt bij spierkrampen

Zoals eerder vermeld is cottage cheese goed voor spieropbouw en het herstel ervan. Dit komt door een combinatie van calcium, magnesium, natrium en kalium die er allemaal voor zorgen dat spierkrampen verlicht worden.

Het houd je op het goede pad

Als je wil afvallen kan cottage cheese het gemakkelijker maken om je aan een dieet te houden. Het helpt je niet alleen aan stevige spieren, maar het geeft ook lang een verzadigend gevoel, waardoor je niet naar ongezonde tussendoortjes grijpt. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat het calcium in cottage cheese het verliezen van vet kan versnellen, vooral dan dat vervelende buikvet dat maar niet wil verdwijnen.

cottage cheese

Dit glaasje maak je gemakkelijk zelf door schijfjes banaan af te wisselen met een laagje cottage cheese, honing en ongezoet cacaopoeder. Werk af met een snuifje kaneel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *