Elektrolyten: wat zijn het, en waarom heb ik ze nodig?

Je hebt het misschien ook al zien staan op de flesjes kokoswater en sportdrankjes: ‘bron van elektrolyten’, of iets in die zin. Heel fijn! Maar wat zijn dat nu precies, elektrolyten? Wat doen ze voor je, en heb je ze überhaupt wel nodig?
kokoswater
bron: shutterstock
Hoe zit het nu juist? Eerst en vooral, elektrolyten heb je zeker en vast nodig. Het zijn mineralen, zoals magnesium, calcium, kalium en gewoon tafelzout. Ze regelen zowat alles in het lichaam, waaronder de werking van de spieren, onze vochtbalans en hoe ons brein werkt. Dit komt doordat elektrolyten elektrisch geladen worden als ze in ons lichaam worden opgelost, waardoor zenuwen tot leven komen en er vocht getransporteerd word; twee onmisbare factoren om ons alert te houden, gehydrateerd te blijven, onze spieren te laten opspannen en onze bloeddruk onder controle te houden.
Even terugspoelen: tafelzout?
Hebben we niet allemaal geleerd dat zout slecht is voor ons? Ja en nee. Het is inderdaad zo dat teveel zout kan bijdragen aan o.a. een hoge bloeddruk en hart- en vaatziektes. Maar we hebben elektrolyten nodig zodat lichaamscellen gehydrateerd blijven en het chemische evenwicht in ons lichaam in stand word gehouden. Zout is niet goed of slecht. Je blijft erdoor gehydrateerd. Het is – zoals bij zovele dingen – het tevéél aan zout dat slecht is.
Kalium bijvoorbeeld voorkomt spierkrampen en regelt je hartslag door je zoutniveau en vochtbalans te regelen. Dit verklaart waarom atleten vaak naar een banaan grijpen, want in bananen zit veel kalium. Ook in sportdranken en kokoswater zitten kalium en andere elektrolyten.
Het sap van de kokosnoot bevat elektrolyten
Wat gebeurt er als ik niet genoeg elektrolyten in mijn lichaam heb?
Telkens je zweet of naar het toilet gaat, verliest je lichaam elektrolyten. Te weinig elektrolyten kunnen leiden tot lage bloeddruk, aanhoudende spierpijn, misselijkheid en duizeligheid. Als je er permanent te weinig van hebt, kan het zelfs leiden tot een laag zoutniveau in het bloed, hetgeen een ernstige impact heeft op de bloeddruk.
Maar geen paniek. Door matig te sporten (gemiddeld 30 minuten per dag) en naar toilet te gaan wanneer het moet, ga je niet plots last krijgen van bovengenoemde symptomen. Je krijgt genoeg noodzakelijke elektrolyten binnen uit je dagelijkse voeding (tenminste als je een evenwichtig eetpatroon hebt). Als je daarentegen intensief sport, zoals trainen voor een marathon of stadsloop, kan het misschien al eens verstandig zijn om naar de sportdrank of het kokoswater te grijpen. Want iedereen weet dat wat je uitzweet, je terug moet aanvullen door water te drinken. Maar gehydrateerd blijven houdt meer in dan enkel water drinken. Je moet ook de elektrolyten die je hebt uitgezweet en -geplast opnieuw aanvullen. Als je dit niet doet, kun je je hierdoor op termijn net slechter gaan voelen. Vul dit dan nog eens aan met gezonde snacks na je workout , zoals bananen, pindakaas of yoghurt, en je hoeft je geen zorgen te maken.

Kortom: kokoswater op tijd en stond kan al eens smaken, en is  - zeker in de zomer - heerlijk verfrissend. Maar water bevat nog altijd de minste calorieën én is goedkoper. Voor sporters op een matig niveau is water voldoende. Aan jou de keuze 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *