Enkele dieetmythes ontrafeld

Het is voor velen onder ons al moeilijk genoeg om ons gewicht onder controle te houden. Bepaalde mythes over diëten kunnen we dan wel missen. Hieronder enkele mythes ontrafeld.

Het kan geen kwaad om het ontbijt over te slaan en is een slimme manier om minder calorieën te eten.”

In tegendeel. Studies hebben uitgewezen dat mensen die dagelijks slim ontbijten minder geneigd zijn om overgewicht te ontwikkelen. Je lichaam functioneert beter als het ‘s ochtends brandstof heeft gekregen, waardoor je gedurende de dag ook meer calorieën verbrandt. Bovendien kom je niet in de verleiding om naar ongezonde snacks te grijpen als je minder honger hebt. Begin je dag dus met een gezond ontbijt, zoals havermoutpap of gezonde pannenkoekjes. Als je bij het opstaan nog niet meteen honger hebt, zorg dan dat je een stuk fruit en een proteïne reep bij je hebt voor als je onderweg wel honger krijgt.

Glutenvrij of vegetarisch/veganistisch eten helpt me gewicht verliezen.”

Glutenvrij of vegetarisch/veganistisch eten staat niet gelijk aan gewicht verliezen. Kijk altijd naar de ingrediëntlijst en voedingstabel, want er kunnen veel calorieën, vet en suiker in zitten.

Als ik gesport heb, kan ik me tijdens het eten laten gaan.”

Op een dag dat je een feest in het vooruitzicht hebt, zou je misschien kunnen denken: “Ik ga nu flink sporten, zodat ik straks lekker veel kan eten.” En dat is een heel normale gedachtengang. Die natuurlijk niet klopt. Een bepaalde workout kan je misschien beloven dat je X aantal calorieën verbrandt, maar overschat jezelf niet. Als je op eigen houtje sport, is het moeilijker om na te gaan of je wel degelijk die X aantal calorieën hébt verbrand. Door hierna veel te eten, maak je je harde werk ongedaan. Want als je wil vermageren, is het de bedoeling dat je meer calorieën verbrandt dan dat je opneemt. Al is sporten uiteraard nooit een slecht idee, en is het beter dan veel te eten en helemaal géén beweging te hebben die dag. Want laten we eerlijk zijn, er moet nog een beetje geleefd worden ook. Ja, er zal een dessertenbuffet zijn, en ja, de kans dat je nog een tweede keer aanschuift is groot. Denk dan aan het motto: “Eet, drink en wees vrolijk. Het dieet (her)start morgen.”

Zolang ik met houd aan een dieet bestaande uit pure, natuurlijke ingrediënten, hoef ik me geen zorgen te maken over calorieën.”

Ja, onbewerkte, natuurlijke ingrediënten zijn heel gezond. Maar er kunnen ook veel calorieën in zitten. Denk aan avocado’s, granen, noten…: een kleine portie bevat al veel calorieën. Als het dus de bedoeling is om gewicht te verliezen, dan geldt de regel: overdaad schaadt.

Ik eet als hoofdgerecht een slaatje, zodat ik meer dessert mag eten.”

Als je uit eten gaat, klinkt een maaltijdsalade gezond. En groenten zíjn ook gezond. Maar wat wordt er bij geserveerd? Kaas? Gepaneerde kip? Croutons? Dit zijn allemaal stiekeme dikmakers. Een stukje vis of een mager stukje vlees met groenten is dan dikwijls een betere keuze. En als je als dessert iets zwaar en calorierijk in gedachten had, overweeg dan misschien om dit te delen met je tafelgenoot. Studies hebben uitgewezen dat je het meest geniet van je laatste hap. Dus kies iets waar je echt zin in hebt, maar eet niet alles op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *