Eten en drinken dat goed is voor je huid

Wat je eet heeft niet enkel effect op je lijn, het bepaalt ook hoe gezond of ongezond je huid is. Zo kunnen sommige voedingsmiddelen je beschermen tegen de zon. Dit wil niet zeggen dat je je niet meer hoeft in te smeren. De concentratie van beschermende bestanddelen is nog altijd het hoogste in een goede zonnecrème. Verder zijn hydratatie en voldoende antioxidanten ook niet onbelangrijk.
Een stralende huid kan je krijgen door de volgende dingen toe te voegen aan je voedingspatroon.

goed voor je huid

Water

Jezelf insmeren met een hydraterende bodylotion is nooit een slecht idee, maar je lichaam haalt een groot deel van zijn hydratatie van binnenuit. Door veel water te drinken voorzie je alle lichaamscellen, ook die van je huid, van voldoende hydratatie.

Olijfolie

Naast soja, yoghurt, linzen en kimchi behoort olijfolie tot de vijf gezondste voedingsmiddelen ter wereld. Studies tonen aan dat olijfolie huidveroudering tegen gaat. Olijfolie kan je aan zowat alle hartige gerechten toevoegen, maar dure olijfolie van goede kwaliteit kan je best niet verhitten. Dan verliest hij zijn goede eigenschappen. Sprenkel het dus bij het serveren over je gerecht.

Zonnebloempitten

Een combinatie van vitamine E en C kan de huid beschermen tegen UV stralen. Zonnebloempitten zijn een bron van vitamine E, en zijn erg lekker geroosterd in een slaatje. Voeg hier nog een ingrediënt aan toe dat rijk is aan vitamine C (zoals rode paprika of spinazie), en je huid zal hier heel blij mee zijn. Ook rauw kan je zonnebloempitten toevoegen aan je havermout, in combinatie met vb. kiwi.

Groene thee

groene thee1
Drink verse groene thee, niet de gebottelde uit de supermarkt. Die bevat vaak veel suiker.

Een studie in het Amerikaanse ‘Journal of Nutrition’ heeft aangetoond dat mensen die dagelijks groene thee dronken gedurende 12 dagen een gladdere huid hadden die beter tegen zonnestralen kon dan mensen die dit niet deden. Dit komt door de antioxidanten in de thee, die het bloed voorzien van zuurstof, het bloed beter doen stromen, en de huid voorzien van voedingsstoffen.

Vette vis

Zalm, tonijn en makreel bevatten omega-3 vetzuren. Die zijn goed voor de hersenen, en beschermen tegen hartziektes en kanker, waaronder huidkanker.

Tomaten

tomaat

De lycopeen in tomaten beschermt tegen UV stralen. Lycopeen komt het best tot zijn recht in verwerkte tomaten, zoals tomatensaus- of puree. Prima excuus voor een pizzetta!

 

En dan nu het minder goede nieuws: dit eet je beter niet.

Chocolade

Ja, van chocolade krijg je puistjes. Niet alleen van chocolade, maar van suikerrijke voeding in het algemeen. De chocolade waar het hier over gaat is namelijk melkchocolade of witte chocolade. Hier zit veel suiker in. Heb je toch zin in chocolade, ga dan – met mate – voor zwarte chocolade.

Gefrituurd eten

Niet enkel slecht voor de lijn, maar de omega-6 vetten die in vele soorten frituurolie zitten veroorzaken huidonstekingen, zoals puistjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *