Eten voor gezond haar en mooie nagels

Hoewel een dagje wellness heel fijn kan zijn, heb je hier misschien niet altijd de tijd voor, of het geld. Geen nood, je hoeft niets aan te passen in je agenda of diep in je geldbuidel te tasten om sterke nagels en glanzend haar te hebben. Je kan dit gewoon doen door te eten. Als dat niet fijn is. Het haar en de nagels hebben namelijk een proteïne genaamd ‘keratine’ nodig om gezond te blijven. Dit lijstje van voedingsmiddelen is daar heel goed voor. Naar de (online) winkel dus, voor al dat lekkers.

Biologische kip

Qua smaak is kip misschien niet superpopulair, maar je haar en nagels hebben er veel baat bij. Het zit vol eiwitten en ijzer. In een kleine 30 g kip zit 7 g eiwit, en dat is goed voor de keratine in je haar en nagels. Ze hebben ook ijzer nodig om te groeien, en hoewel vlees de beste bron van ijzer is, zit in kip ook al een gezonde portie. En als je eens rondkijkt op het internet, vind je vast wel lekkere recepten met kip. Marineren kan al een groot verschil maken. Of gebruik eens kippengehakt i.p.v. gewoon gehakt in je spaghettisaus.

Tofoe

Wat met vegetariërs dan? Geen nood. Een halve blok tofoe bevat ongeveer evenveel proteïnen als 85 g kip, en het bevat bijna 1/3 van je dagelijkse hoeveelheid ijzer. Verder is het ook goedkoper, en neemt het de smaak aan van eender welke marinade. Een lekkere variatie op kip.

Linzen

Als je geen vlees eet en tofoe niet je ding is, probeer dan eens linzen. Ze zijn vleziger van smaak, en in 100 g linzen zit ongeveer dezelfde hoeveelheid proteïnen als in die halve blok tofoe, en ongeveer 1/3 van je dagelijkse hoeveelheid ijzer. Probeer ze in de plaats van vlees in balletjes, stoofpotjes, burgers, bolognese saus of ovenschotels.

Eieren

In eieren zit biotine, ook wel vitamine B8 genaamd. Volgens onderzoek zou het bijdragen tot voller haar en stevigere nagels. En hoewel in eiwitdiëten de eigelen vaak worden weggelaten in recepten, is het net in die eigelen dat men de biotine en ook veel proteïne kan vinden. Gelukkig zit biotine ook nog in andere voedingsmiddelen, maar af en toe een volledig ei kan dus duidelijk geen kwaad.

Edamame

Je kent ze misschien van bij de Japanner, of de sushi afdeling in de supermarkt: de frisgroene edamame- of sojaboontjes. Zet ze soms eens op het menu, of eet ze voor de televisie in de plaats van nootjes. Ze bevatten proteïnen en cysteïne, en dat laatste bevordert de groei van keratine.

Melk

Door de calcium niet enkel goed voor je botten, maar een glas melk bevat ook 8 g proteïnen. Tegenwoordig is er ook lactosevrije melk te verkrijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *