Gezondere alternatieven voor paneermeel

Alles waar een korstje rond zit is lekkerder. Dat is gewoon zo. En alles wat lekker is, komt meestal met een dikke ‘maar’. Want dat korstje is over het algemeen gemaakt van bladerdeeg (vet), of paneermeel (slorpt vet op). Maar de kindjes eten hun vis wel beter op als er een korstje rond zit. Moeten we die krokante jasjes dan verbannen van onze borden? Gelukkig niet. Als je een beetje bewust wilt eten, zijn er best wel wat alternatieven voor handen. En als je dan ook nog eens de oven gebruikt om te bakken i.p.v de friteuse, dan ben je helemaal goed bezig. Hier enkele voorbeelden.

Havermout

Als het niet lukt om havermout als ontbijt te eten (want slijmerig en vies), probeer het dan eens bij het avondeten. Want moet het eigenlijk nog gezegd? Havermout is goed voor je!

Noten

De vetten in noten zijn gezonde vetten, vetten die ons lichaam nodig heeft. Door je kippenlapje te paneren in fijngemalen noten, voeg je veel smaak toe, terwijl je de hoeveelheden schadelijke vetten en koolhydraten drastisch vermindert. Daarnaast bevatten noten ook belangrijke vitaminen en mineralen. Varieer en experimenteer met de noten die je gebruikt. Gebruik een mengeling, één soort, of bij tijdsgebrek kan je nog altijd een zakje amandelmeel kopen.

Zaden en pitten

Net als bij noten kan je ook met zaden en pitten heel wat uitproberen en afwisselen. Mix fijn en gebruik in de plaats van paneermeel. Lijnzaad bijvoorbeeld geeft een lekker knapperig resultaat, en is vrij neutraal van smaak, waardoor het gemakkelijk combineert met kip, vis en zelfs groenten. De extra omega 3 – die goed is voor het hart – krijg je er zomaar bij. De smaak van pompoenpitten past dan weer heel goed bij vis, en bevat ijzer, zink en magnesium, hetgeen goed is voor je spieren.

Tapioca

Tapioca komt van de yucaplant, en is een belangrijke bron van ijzer, fosfor, calcium, mangaan en kalium. Van sommige van deze voedingsstoffen krijgen we niet genoeg binnen, dus schnitzels of fish-sticks gepaneerd in tapioca is een leuke manier om dit in je maaltijd te integreren. Ook in gebak doet hij het heel goed als alternatief voor gewone bloem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *