Goede redenen om minder suiker te eten

Het menselijk lichaam zit raar in elkaar. Zo zou je denken dat teveel suiker enkel verantwoordelijk is voor overgewicht en tandbederf. Maar het heeft meer effect op je lichaam dan enkel dat. Hieronder een kort overzicht. Neem deze tips in acht, je lichaam zal je dankbaar zijn. Je hebt er tenslotte maar één, dus draag er een beetje zorg voor.

weg met suiker

Even over suiker

Suiker was enkele honderden jaren geleden erg duur. Het werd verkregen door hardvochtige slavenarbeid en was enkel weggelegd voor de hogere kringen. Het ‘gewone’ volk moest het zien te redden zonder. Suiker is uitgegroeid van een luxeproduct tot iets dat goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar is, en waar we bijgevolg veel te veel van gebruiken.

We wíllen wel allemaal minder suiker eten. We nemen het ons regelmatig, misschien wel dagelijks voor. En soms lukt het, om eens een dag minder suiker te eten. Maar in de meeste gevallen falen we daar faliekant in.

Het is ook niet moeilijk. Zoete dingen hebben iets enorm bevredigends. Het heeft er ook altijd al ingezeten om zoete dingen te zien als een beloning voor iets. Kinderen krijgen dikwijls snoep als beloning. Als volwassene ben je verondersteld om nee te kunnen zeggen tegen snoep en koeken. Maar verleiding is overal. Bovendien wordt suiker toegevoegd aan heel wat producten, zoals sauzen, soepen, dressings, kant-en-klaar maaltijden… Het is dan ook quasi onmogelijk om suiker volledig te bannen. Dat kán ook niemand.

Probeer er gewoon mínder van te gebruiken.

Bouw geleidelijk aan af. Probeer jezelf gewend te maken aan minder suiker. De dagelijkse hoeveelheid toegevoegde suiker zou niet meer dan 6 koffielepels mogen zijn voor vrouwen, en 9 voor mannen. Begin met je koffie of thee. Neem één klontje in de plaats van twee. Of met je havermout. Maak dat scheutje honing telkens een beetje kleiner. Neem appeltjes of ander fruit om je papje te zoeten. Drink (gearomatiseerd) spuitwater i.p.v. frisdrank.

Minder toegevoegde suikers eten is trouwens niet enkel goed voor je lijn en de gezondheid van je gebit.

Goede redenen om minder suiker te eten

  • Het verlaagt je bloeddruk en slechte cholesterol. Dit is zeker een goede zaak, want beide zijn slecht voor je hart.

  • Het houd je alerter. Onderzoek heeft uitgewezen dan teveel suiker bepaalde proteïnes in ons lichaam kan aantasten die we nodig hebben om dingen te onthouden en te reageren. Hieraan gerelateerd is de kans op dementie en Alzheimer minder groot als je weinig suiker eet. Je bent zelfs minder vatbaar voor depressies en angsten.

  • Je zal er steeds minder van nodig hebben om je gelukkig te voelen. Net als antibiotica bij een ziekte, kan je brein immuun geraken voor het geluksgevoel dat je krijgt als je suiker eet. M.a.w., je hebt er steeds meer van nodig om het gelukshormoon te kunnen aanmaken. Door een tijd lang geen toegevoegde suikers te eten, zal je meteen een verschil smaken als je slechts een kleine hoeveelheid toevoegt. Waar je vroeger een eetlepel toevoegde, heb je nu misschien maar een koffielepel nodig.

  • Het is goed voor je huid. Het teveel aan suiker in je bloed kan zich vasthechten aan bepaalde proteïnes. Dit samengeklitte duo tast het collageen en de elasticiteit van de huid aan, en maakt de huid op termijn kwetsbaarder voor de zon. Verder vermindert de kans op acne. Suikerpieken in het bloed kunnen leiden tot hormonale storingen. Door minder suiker te eten vermijd – of op zijn minst – verminder je die storingen, hetgeen leidt tot een zuiverder huid.

  • Het is goed voor je lever.

  • Je hebt meer energie.

  • Je hebt minder zin in tussendoortjes. Teveel suiker produceert een stof die je hongerig maakt. Door ongezoete producten te eten zal je je langer verzadigd voelen.

  • Je bent minder vaak ziek. Teveel suiker verhindert je witte bloedcellen om schadelijke bacteriën uit te schakelen.

Denk eraan, dit geld enkel voor toegevoegde suikers, suikers die door jezelf of de producenten zijn toegevoegd. Dit geld niet voor suikers die van nature in zuivel, fruit, groenten enz. aanwezig zijn. In tegendeel, deze heeft het lichaam zelfs nodig om te kunnen functioneren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *