Het belang van vezels

Last hebben van constipatie is geen lachertje. Zelf kan ik er gelukkig niet over meespreken, maar aangenaam lijkt het me in ieder geval alles behalve. Voor mensen die er wel last van hebben is het daarom belangrijk om voldoende vezels te eten. Los daarvan kan vezelrijke voeding ook het risico op hartziekten, beroerte en hoge bloeddruk verminderen.

vezelrijke voeding
Volkoren pasta en rijst, groenten en linzen zijn voorbeelden van vezelrijke voeding.

Ons lichaam heeft vezels nodig, terwijl ze eigenlijk niet worden verteerd. Vezels kunnen worden opgedeeld in oplosbare en onoplosbare vezels, en de vezels in groenten en fruit bevatten beide. De oplosbare vezels worden een soort gel in de maag en vertragen het verteringsproces, hetgeen de cholesterol en het suikergehalte in je bloed verlagen. De onoplosbare vezels blijven heel de weg naar beneden onveranderd. Ze maken de stoelgang zwaarder en zachter, waardoor die gemakkelijker door de darmen kan glijden. Maar opgenomen door het lichaam worden ze dus niet.

Niet genoeg vezels eten maakt ‘de grote boodschap’ lastig, zelfs pijnlijk. Het maakt het ook moeilijker om je bloedsuiker en eetlust onder controle te houden, omdat vezels de snelheid van je vertering, en dus je verzadigingsgevoel regelen. Teveel vezels aan de andere kant, kan ervoor zorgen dat je eten dan weer te snel door de darmen gaat, waardoor niet genoeg voedingsstoffen kunnen opgenomen worden in het lichaam. Bij een te plotse verandering van weinig naar veel vezels, kan je een opgeblazen gevoel en krampen krijgen.

Hoeveel moeten we er dan van eten? Aangeraden wordt dat mannen onder de 50 per dag 38 gram vezels eten, en vrouwen 25 gram. Eens je die leeftijd gepasseerd bent, heb je minder vezels nodig; 30 gram voor mannen, en 21 gram voor vrouwen. Natuurlijk heeft niet iedereen tijd en zin om netjes bij te houden hoeveel vezels je nu al op hebt, en weet je ook niet altijd hoeveel vezels iets bevat. Gebruik je gezond verstand, eet de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit (5 porties), en kies voor volkoren producten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *