Misosoep

Misosoep is een basisonderdeel van de meeste Japanse ontbijten. En gelijk hebben ze, want het is een erg gezonde manier om de dag te starten. Het wordt lauwwarm gedronken, nooit gloeiend heet, want dan verliest de miso zijn goede eigenschappen. Hier in het Westen zien de ontbijten er een beetje anders uit. Zelf zie ik me ook niet van ‘s ochtends vroeg zo’n hartige soep opslurpen. Maar ‘s middags of ‘s avonds vind ik het wel heel erg lekker. Een basis misosoep drink ik heel graag bij sushi of een groentenomeletje. En als ik er noedels, en daarbij vlees, vis, gevogelte of meer tofoe aan toevoeg, dan heb ik een volledige maaltijdsoep. Dit kan je eventueel nog bestrooien met sesamzaadjes, gefrituurde uitjes en/of furikake.

misosoep1
basis misosoep als bijgerecht
met toevoeging van noedels en een proteïnebron als maaltijdsoep

Misosoep is erg gemakkelijk om te maken. Je kan het instant kopen, maar ook om het vers te bereiden houdt het niet zoveel in. En je hebt er helemaal niet zoveel speciale dingen voor nodig. Met een paar goede Aziatische basisingrediënten en verse groenten kom je al een heel eind.

Wat ik heel handig vind om in huis te hebben is gedroogd zeewier. Dit kan je kopen onder de naam ‘fueru wakame’, hetgeen letterlijk betekent ‘zeewier dat vermeerdert’, of, zoals ik het graag noem: ‘groeiend zeewier’. Doordat het gedroogd is, is het erg lang houdbaar, en heb je altijd zeewier in huis als je het wil gebruiken.

Zo ziet het zeewier eruit in gedroogde vorm.

gedroogde wakame

Laat je niet vangen door de hoeveelheid. Dit lijkt weinig, maar deze kleine stukjes slorpen erg veel water op. Als je het kommetje vult met water, dan ‘groeit’ het zeewier terwijl je erop staat te kijken, en na enkele minuten heb je dit.

gewelde wakame
zelfde hoeveelheid als hierboven

Heel cool vind ik dat! 😀 Als je niet zo van zeewier houdt, kan je ook spinazie gebruiken.

 

Ingrediënten voor 2 personen

½ liter dashi bouillon

1 grote eetlepel lichte misopasta (of donkere voor een sterkere smaak)

½ bakje zijden tofoe (of vaste, als je geen zijden vindt )

1 koffielepel fueru wakame (gedroogd zeewier) of 2 handjes verse spinazie (of een paar blokjes diepvriesspinazie)

2 lente uitjes

½ busseltje enoki paddenstoelen (of andere paddenstoelen naar keuze) (optioneel)

Bereiding

Laat de wakame weken in een kommetje water.

Snijd de tofoe in hapklare blokjes. Maak de lente uitjes schoon en snijd in fijne ringetjes. Veeg de paddenstoelen proper. Snijd de basis van de enoki af en snijd ze nog eens middendoor. Indien je andere paddenstoelen gebruikt, snijd die dan in reepjes.

Verwarm de dashi bouillon op een matig vuur en los er de misopasta in op. Breng NIET aan de kook. Dit doodt de probiotica in de misopasta.

Voeg de paddenstoelen, wakame en lente ui toe. Laat op laag vuur staan, hoe langer hoe beter, zodat de smaken zicht goed kunnen vermengen.

Voeg op het laatste de tofoe toe en laat even mee opwarmen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *