Pompoenpuree

Pompoenen zijn zonder twijfel erg mooi om als decoratie in de tuin of aan de voordeur te leggen. Maar laat dit alsjeblieft niet de enige reden zijn waarom je er in huis zou halen. In pompoenen zitten veel mineralen, voedingsstoffen en vitaminen. Ze zijn ook heel arm aan calorieën; slecht 26 calorieën per 100 g. Qua vitaminen zitten ze vol vitamine A, C en E. Verder zijn ze ook een rijke bron van mineralen waaronder koper, calcium, kalium en fosfor.

De mogelijkheden van pompoen in recepten zijn erg divers. Het leuke aan pompoenen is dat ze zowel in hartige als zoete recepten kunnen gebruikt worden. Voor de zoete recepten heb je vaak puree nodig. In Amerika hebben ze het geluk om gepureerde pompoen in blik te kunnen kopen. Thanksgiving zit daar vast en zeker voor iets tussen, want pompoentaart is een vast onderdeel van het Thanksgiving menu. Hier heb ik nog nergens ingeblikte pompoenpuree gevonden. Dus moeten we die zelf maken. Gelukkig is dit helemaal niet moeilijk. En eens je pompoenpuree hebt gemaakt, is het beslag voor heerlijke pompoengebakjes of -pannenkoekjes op 1-2-3 klaar. Pompoenpuree is ook ideaal om in porties in te vriezen. Haal op voorhand een portie uit als je van plan bent iets te maken met pompoenpuree. Overschot is lekker door havermoutpap, in een pumpkin spiced latte, of door soep, aardappelpuree of saus.

Ingrediënten

1 pompoen

Bereiding

Snijd de pompoen in ongeveer gelijke stukken.

Stoom de pompoen gaar en laat afkoelen.

Verwijder de schil. Nu de pompoen gaar is gaat dit heel gemakkelijk.

Pureer in de blender.

Gebruik meteen of vries in in porties.

 

Recepten met pompoen:

Pompoen-appelcake

Pompoentaart zonder bodem

Pompoenpannenkoekjes

Pumpkin spiced latte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *