Superfood: avocado

Hoeft het nog gezegd dat avocado erg gezond is? Waarschijnlijk niet. Avocado is goed voor de huid en wordt daarom veel verwerkt in verzorgingsproducten. Maar hij is ook gewoon lekker om te eten.

Avocado heeft heel wat voordelen op gebied van voedingswaarde. Zo bevat hij veel vezels en houdt hij onze cholesterol onder controle, maar kan ook klachten i.v.m. artritis verlichten. Hieronder nog meer goede eigenschappen van avocado.

avocado
Dit exemplaar komt uit de diepvries. Minder vast van structuur, maar perfect om te pureren.

Mono onverzadigde vetten

Hiermee bedoelt men de goede vetten. Ze verbeteren je cholesterol, verkleinen het risico op hart- en vaatziektes en zijn goed voor je hersenen en motoriek.

Vitamine E

Vitamine E bevat veel antioxidanten. Dat laatste beschermt de huid tegen beschadiging van vrije radicalen (die kanker en hartziektes kunnen veroorzaken). Het is ook belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen, die verantwoordelijk zijn voor de circulatie van zuurstof en de afscheiding van afvalstoffen.

Vitamine B6

Deze vitamine is goed voor de gezondheid van je huid. Vandaar dat avocado veel gebruikt wordt in gezichtscrèmes. Verder helpt het ook bij het aanmaken van glycogeen in het lichaam. Glycogeen is een soort reserve energie die opgeslagen wordt in de lever en spieren.

Carotenoïden

Als je avocado eet in combinatie met groenten en fruit die carotenoïden bevatten, dan worden die carotenoïden beter opgenomen. Carotenoïden (waarvan betacaroteen waarschijnlijk de bekendste is) bevatten veel vitamine A, waardoor je minder kans maakt om kanker of hart- en vaatziekten te krijgen, en je ogen minder snel achteruit gaan. Je vindt carotenoïden o.a. in rode en oranje groenten en fruit, en donkergroene bladgroenten.

 

Hoewel heel erg gezond, geldt zoals bij de meeste dingen echter de regel: overdaad schaadt. Wegens zijn hoge vet- en caloriegehalte (een halve avocado bevat reeds 200 calorieën), wordt aangeraden om niet meer dan een halve avocado per dag te eten. Als je de smaak van een avocado op zich niet zo lekker vindt, dan is pureren de oplossing. Verwerk hem in een smoothie, een pudding, of een goeie ouwe guacamole. Of gebruik geplette avocado als spread op een boterham in de plaats van boter. Pureren is trouwens ook een prima oplossing voor ingevroren avocado’s. Want ja, je kan avocado’s invriezen. De structuur verandert, maar pureren lukt prima. En als je je avocado toch net iets te lang hebt laten liggen, en hij niet meer geschikt is om op te eten, kan je hem nog altijd als gezichtsmasker gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *