Superfood: boekweit

Boekweit, je ziet het soms wel eens passeren in een recept. Het staat niet zo fel in de schijnwerpers als pakweg avocado’s of blauwe bessen, maar als je de voordelen op gebied van gezondheid even oplijst, kan het zeker en vast bij de superfoods worden geteld.

boekweit
foto: shutterstock

Boekweit is een pseudograan. Dat wil zeggen dat het er uitziet als een graan, maar eigenlijk iets anders is. Boekweit was vroeger moeilijk te verkrijgen in de winkel, omdat het erg gevoelig is voor nachtvorst. Tegenwoordig zijn er echter gevorderde kweektechnieken, en is het niet alleen verkrijgbaar bij de natuurwinkel, maar ook gewoon in de betere supermarkt of online (hetgeen vroeger ook niet bestond).

boekweitbloesem
Boekweit in bloei. Foto: shutterstock

In boekweit zit enterolactone, een stof die borstkanker tegen gaat. Een Deense studie bij 857 vrouwen heeft uitgewezen dat de vrouwen uit die groep die boekweit hadden gegeten, meer van deze stof in hun bloed hadden dan de andere vrouwen. Deze stof werkt ook preventief tegen hart- en vaatziekten.

Rutine, een voedingsstof die in boekweit zit, is goed voor de allerkleinste bloedvaten, de haarvaten. Ze maken de haarvaten steviger en rustiger, hetgeen zou leiden tot een lagere bloeddruk. Verder denken wetenschappers ook dat er zich door deze stof minder slechte cholesterol vasthecht aan de wanden van de haarvaten, waardoor het bloed beter kan stromen, en je bijgevolg minder last hebt van een hoge bloeddruk.

In boekweit zit een stof genaamd fytonutriënten. Niet enkel in boekweit, maar ook in andere vezelrijke voeding, zoals groenten, fruit en graansoorten. Deze fytonutriënten in samenwerking met de vezels zijn goed tegen darmkanker. In vele gevallen hebben fytonutriënten een krachtigere antioxiderende werking dan vitaminen en mineralen. Onderzoek heeft uitgewezen dat wie veel vezels eet, ook minder last heeft van galstenen.

Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat boekweit eten het risico op diabetes type 2 verkleint. Canadees onderzoek heeft dan weer uitgewezen dat een stof in boekweit genaamd chiro-inositol – hetgeen de bloedsuikerspiegel reguleert – diabetes kan helpen genezen.

De andere voornaamste voedingsstoffen in boekweit zijn fosfor, magnesium en kalium. Aangezien boekweit geen echt graan is, is het glutenvrij. Ook is het licht verteerbaar en heel voedzaam.

sobanoedels
Noedels gemaakt van boekweit. Foto: shutterstock

Vervang je rijst of quinoa af en toe dus eens door boekweit, of draai sobanoedels (gemaakt van boekweit) door je wokgerecht. Zoetekauwen kunnen pannenkoekjes maken van boekweitmeel. Lekker als ontbijt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *