Superfood: Chiazaad

Al gehoord van chiazaad? Net als o.a. hennepzaad, lijnzaad en boekweit (ook een zaad), is het erg gezond om zaden en pitten af en toe eens toe te voegen aan je eetpatroon. En ookal worden die zaden en pitten door non-believers en de meer traditionele eters wel eens liefdevol bestempeld als ‘vogelzaad’, als je de voordelen ervan ontdekt, verander je misschien wel van gedacht.

Zo bevat chiazaad bijvoorbeeld veel vezels, mineralen en eiwitten, maar ook omega3-vetzuren. Ideaal dus als je ervoor kiest om geen vis te eten, of gewoon geen vis lust. Bovendien bevat het essentiële voedingsstoffen en antioxidanten die een gunstig effect hebben op ons metabolisme.

Chiazaad
Foto: Shutterstock

Waarom zou je het nu juist eten, concreet: enkele voorbeelden

Dankzij de antioxidanten helpt chiazaad bij het versoepelen van de huid. Want niet enkel dag- en nachtcrème helpen tegen huidveroudering, maar ook wat je eet heeft een invloed hierop. Huidveroudering wordt veroorzaakt door vrije radicalen die dagelijks schade aanrichten aan de huid. De antioxidanten in o.a. chiazaad helpen die vrije radicalen te bestrijden.

Chiazaad houdt je bloeddruk op peil. Het werkt bloedverdunnend, waardoor je bloed beter door je aderen kan stromen en het m.a.w. helpt om hart- en vaatziektes te voorkomen. Gebruik chiazaad dus met mate, anders krijg je een te lage bloeddruk, hetgeen ook weer niet goed is. Hou het bij 1 à 2 eetlepels per dag. Indien je medicatie gebruikt, raadpleeg dan eerst je arts.

Chiazaad geeft een verzadigend gevoel. Eens chiazaad in de maag terecht komt, gaan deze kleine korreltjes beginnen opzwellen, waardoor de maag meer gevuld zit. Hierdoor krijg je minder snel honger, en ga je vanzelf minder gauw zin hebben in een tussendoortje.

chiapudding
Foto: Shutterstock

Toepassingen

Chiazaad is het lekkerst als het eerst vocht heeft kunnen opslorpen. Zelf gebruik ik chiazaad het liefst in zogenaamde ‘overnight oats’. Dit is havermoutpap dat een dag op voorhand is klaargemaakt. Ook ‘chiapudding’ is een erg populaire bereiding: gebruik chiazaad om vanille- of chocolademelk, erg dunne yoghurt of een erg vloeibare smoothie steviger te maken. Gewoon wat chiazaadjes onder mengen en minstens 20 minuten laten staan. Ook in gebak of pannenkoeken kan het gebruikt worden, en door zijn neutrale smaak zelfs in hartige gerechten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *