Superfood: Kimchi

kimchi

Het spijt me, ik denk niet dat er een appetijtelijke manier bestaat om kimchi te presenteren. Het ziet er nu eenmaal zo uit. En ik geef toe, op het eerste zicht denk je niet van ‘dat wil ik eten!’. Maar, never judge a book by its cover, want kimchi is uiterst gezond en kan gebruikt worden in tal van gerechten. Verwerk het in een stoofpotje, wokgerecht, soep, of meng het onder een vulling voor een wrap. Het is te vergelijken met zuurkool, omdat het, net als zuurkool, gefermenteerd is. Het verschil tussen zuurkool en kimchi is dat kimchi erg pikant is. Oorspronkelijk was dit niet zo, maar ik denk niet dat er nu nog kimchi te vinden is die niet pikant is.

Kimchi is Koreaans, en staat, als we Wikipedia mogen geloven, bijna dagelijks op het menu in Korea. Kool is in zijn pure vorm al erg gezond en zou de eigenschap hebben dat het vet verbrandt, maar doordat kimchi gefermenteerd is, zit het barstensvol probiotica, die goed zijn voor de darmflora. Het bevat ook vitamine A, B en C, en is daarnaast ook rijk aan vezels en calcium. Het behoort tot de vijf gezondste voedingsmiddelen ter wereld (wederom volgens Wikipedia), en mag daardoor zeker niet ontbreken in het lijstje van superfoods. Men gaat zelfs zover om te beweren dat het (bijna) dagelijks eten van kimchi ervoor gezorgd zou hebben dat, in de periode van de SARS-aanvallen, er zo weinig dodelijke slachtoffers waren in Korea.

De andere vier gezondste voedingsmiddelen zijn trouwens soja, olijfolie, yoghurt en linzen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *