Superfood: Misopasta

miso1

Als het over gezonde voeding gaat, dan staat misopasta vast en zeker bovenaan het lijstje. Miso is een Japans product, met een smaak die we hier in het Westen niet zo gewend zijn. Het is zoiets dat je moet leren eten. We zijn ook vaak twijfelachtig om het te kopen. Zo staat het bijvoorbeeld tussen de ingrediënten van een gerecht dat je wil uitproberen, maar wat doe je er daarna dan mee? Probeer het toch, want het is zo, zó gezond. Japan is niet voor niets het land met de hoogste levensverwachting, met dank aan o.a. miso, maar ook zeewier en zoete aardappel. Er zijn trouwens tientallen toepassingen voor misopasta die je zowat dagelijks kan gebruiken. Zo kan je het verwerken in een marinade, mengen onder sauzen of soepen of mixen onder een dressing voor je slaatje. Ik gebruik het zelfs in gebak.

Maar wat is het juist? Misopasta is een dikke pasta op basis van sojabonen en ‘koji’ (een soort schimmel die de fermentatie in gang zet) die, afhankelijk van de soort, 3 maanden tot 3 jaar gefermenteerd word. Hierdoor zit het vol enzymen en probiotica; goede bacteriën voor je darmflora. Die helpen het lichaam in het afscheiden van schadelijke stoffen die we dagelijks opnemen. Verder zijn ze ook goed voor je huid, nagels en haar. Je darmflora bevat deze probiotica van nature, maar ze zijn enkel genoeg om je innerlijke organen te ondersteunen. Door meer probiotica te nuttigen, komen er ook meer in je darmflora, en wordt hun werking versterkt, waardoor ze verder kunnen inwerken op de rest van je lichaam.

Misopasta bestaat in verschillende kleuren en smaken, afhankelijk van het soort ‘koji’ die gebruikt is. De lichtste in de ‘shiromiso’. Die smaakt het minst geconcentreerd en is goed om mee te beginnen. De middelste is ‘akamiso’, en de donkerste en sterkst smakende is ‘kuromiso’.

miso

Misosoep is de meest voor de hand liggende toepassing om misopasta te gebruiken. Je kan het in de meeste Japanse restaurants als bijgerecht vragen, en het is in Japan echt een onderdeel van hun comfort food. Veel Japanners beginnen hun dag steevast met een kom misosoep. Je maakt het heel eenvoudig door een goeie koffielepel toe te voegen aan een kop kokend water of dashi bouillon, eventueel samen met wat wakame (een soort zeewier) en gedroogde paddenstoelen. Of je kan gewoon instant misosoep kopen.

Let op, zoals altijd geldt de regel: overdaad schaadt. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bedraagt een eetlepel per persoon. Anders kan je door de zoute smaak zin krijgen in zoetigheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *