Superfood: spinazie

spinazie
Foto: Shutterstock

Groenten moeten we eten, en waarom dan eens niet spinazie? De voordelen van spinazie zijn heel talrijk. Mijn moeder zou zeggen: ‘De vitamientjes springen zó in je mond.’ En gelijk heeft ze: er zit een heel resem vitamines in spinazie, waaronder vitamine K, A, B2, B2, E en C. Andere voedingsstoffen zijn o.a. mangaan, ijzer, magnesium en calcium. De phytonutriënten en omega 3 vetzuren in spinazie, zorgen er voor dat spinazie ontstekingen in onze transit afweren. Sommige van die phytonutriënten zouden ons dan nog eens beschermen tegen kanker ook. De chlorophyl in spinazie reguleert ons honger- en verzadigingsgevoel en onze bloedsuikerspiegel. Dat laatste is vooral belangrijk om diabetes type 2 te voorkomen.

Een van de populairste bereidingen van spinazie zijn met room of roomkaas. Heel lekker, maar onnodig om te zeggen dat in deze room en kaas ook extra calorieën en vetten zitten. Is het dan zo moeilijk om spinazie te eten zónder die room of kaas – en liefst nog op een lekkere manier? Helemaal niet. Want net zoals de voordelen van spinazie, zijn ook de toepassingen ervan talrijk. Meng het onder pastasaus, verwerk het in een ovenschotel, draai het door je curry… Maak er soep van. Of voeg eens een handje toe aan je bananensmoothie. Ik heb het zelfs al eens gemixt onder een ontbijtcake. Of meng jonge spinazie rauw onder een slaatje. Allemaal heel lekker.

Spinazie gebruik je het best binnen een paar dagen na aankoop. Wil je spinazie toch bewaren, was die dan niet op voorhand. Het vocht dat achterblijft zorgt ervoor dat je spinazie sneller slecht wordt. Bewaar je spinazie in een plastic zak en duw er zoveel mogelijk lucht uit voordat je hem sluit. In de koelkast kan je hem zo 3 tot 4 dagen bewaren. Als je spinazie slijmerig begint aan te voelen, gooi je hem beter weg. Invriezen kan ook altijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *