Superfood: Tofoe

Superfood: Tofoe

tofu

Tofoe is heel erg gezond. Op het Japanse eiland Okinawa word tofu gebruikt in bijna elke maaltijd ter vervanging van vlees, en zij behoren tot de mensen met de hoogste levensverwachting ter wereld. Ook elders in Azië is tofoe al jaren lang een basisproduct in de keuken. Niet enkel zijn voedingswaarde maakt tofoe zo interessant, maar ook het feit dat het relatief goedkoop is.

Als je ervoor kiest om eens een avondje geen vlees te eten, is tofoe een prima keuze ter vervanging. Het is rijk aan eiwit en helpt de cholesterol te verlagen. Verder is het arm aan verzadigd vet en rijk aan calcium en ijzer. Voor maaltijden kies je best voor vaste tofoe, omdat je die kan verkruimelen en kan bakken als gehakt of roerei, of in stukken kan snijden om te marineren en bakken. Zijden tofoe, of zachte tofoe, is dan weer heel lekker in zoete gerechten. Je kan zijden tofoe mixen tot een pudding, of mengen met rijstmeel om er dango van te maken.

Ter vergelijking:

In dezelfde hoeveelheid rundsgehakt of kaas bevat tofoe meer dan 3 keer minder calorieën.

Per portie van 100 calorieën bevat tofoe 11 g proteïnen. Rundsgehakt 8,9 g en kaas 6,2 g.

Net als de calorieën bevat tofoe in dezelfde hoeveelheid opnieuw 3 keer minder vet dan rundsgehakt.

Tofoe bevat geen cholesterol omdat het plantaardig is.

115 g tofoe bevat ongeveer 1,8 mg ijzer, hoewel dit afhankelijk is van het merk dat je koopt.

Vaste tofoe vind je in de supermarkt bij de vleesvervangers. Voor zijden tofoe ga je beter naar de Aziatische supermarkt of de natuurwinkel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *