Sushi-geïnspireerde boterham

sushi boterham

Sushi-geïnspireerde boterham

Ik hou van sushi en heb het al een paar keer zelf proberen maken. Maar het oprollen, daar zal ik toch nooit echt een kei in worden. Ook sushirijst maken zoals het hoort heeft heel wat voeten in de aarde. Het nadeel aan sushi is dat je dit best altijd met witte rijst maakt. Er bestaan alternatieven met bruine rijst of quinoa, maar dit kleeft niet genoeg, en met mijn gebrekkige oprol technieken, vrees ik dat het hele boeltje sowieso uit elkaar zou vallen. Ik ben er zelfs zeker van.

Maar, dacht ik, laat ik in de plaats van rijst eens bruin brood gebruiken, en dit gewoon vullen met dezelfde sushi-garnituren. Het nori velletje komt in de plaats van er rond gewoon langs de binnenkant. Je kan er één of twee tussen leggen. Nori – en alle zeewierproducten – zijn erg gezond. Ze bevatten jodium, dit ondersteunt een goede werking van het metabolisme.

Ingrediënten voor 1 boterham

2 sneetjes bruin brood

50 à 100 g gerookte zalm, afhankelijk van de grootte van je sneetjes brood

opgelegde gember, of gemberpoeder naar smaak

1 eetlepel sojasaus

een toefje wasabi*

¼ avocado

1 middelgrote wortel, geraspt

nori velletjes

wakame salade**

1 kleine lente ui

Bereiding

Meng de sojasaus en wasabi.

Beleg een boterham eerst met een nori vel. Dit vormt een buffer voor eventueel vocht.

Beleg vervolgens met de gerookte zalm en bestrijk met het sojasausmengsel. Leg hierop plakjes opgelegde gember, of bestrooi met gemberpoeder.

Snijd de avocado in twee, verwijder de pit. Snijd nog eens in twee, verwijder de schil en snijd in plakjes. De rest kan eventueel in de diepvries voor een smoothie.

Leg op de zalm de plakjes avocado en de geraspte wortel. Sluit af met nog een nori vel, als je wil.

Spoel de lente ui en snijd in fijne ringetjes. Meng onder de wakame salade. Als je nog geraspte wortel over hebt, kan die mee onder de salade.

Serveer de boterham samen met de salade.

Lekker met een kom miso soep.

*Let op met goedkope wasabi. Die word dikwijls artificieel pikanter gemaakt. Hij is daarom niet slechter voor je gezondheid, maar je bereiding kan onverwacht pikant uitvallen. Voor authentieke wasabi ga je best naar de Aziatische supermarkt.

**Wakame salade kan je kant-en-klaar kopen. Je vind het in de betere supermarkt bij de sushi en visproducten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *