‘The Big Five’ om langer te leven

Er is geen genie voor nodig om te weten dat je langer leeft als je een gezonde levensstijl hebt. Wat een gezonde levensstijl nu precies inhoudt, hebben wetenschappers vastgelegd in vijf richtlijnen.

Gezond eten

De voedingsdriehoek, die tegenwoordig op zijn kop staat, toont je hoe.

voedingsdriehoek
bron: www.gezondleven.be

Regelmatig bewegen

Kies een sport die je leuk vind en probeer die 3 keer in de week te doen. Zelfs kleine aanpassingen in het dagelijkse leven kunnen al een verschil maken. Ga wandelen tijdens de middagpauze, neem de trap in plaats van de lift of roltrap, maak een langere wandeling met je hond. Zelfs mee ravotten met je kinderen is beter dan in de zetel zitten.

In matige hoeveelheid of – nog beter – geen alcohol drinken

Meer water, minder alcohol. Yes, we can.

Een normale BMI hebben

Je BMI bereken je door eerst het kwadraat van je lengte in centimeter te berekenen, en dit te delen door je gewicht. Je hebt een gezond BMI als het tussen de 18,5 en 25 bedraagt.

Niet roken

Misschien wel het allermoeilijkste, aangezien het hier om een hardnekkige verslaving gaat (hoewel dit eigenlijk ook geldt voor alcohol). Via tabakstop.be of je arts kan je proberen om hier komaf mee te maken.

Deze richtlijnen spreken natuurlijk allemaal voor zich als het op gezond leven aankomt. Maar men heeft nu een getal weten te plakken op hoeveel langer we nu precies leven als we leven volgens deze vijf richtlijnen: maarliefst gemiddeld 14 jaar voor vrouwen en 12 jaar voor mannen, zelfs als je hier pas op je 50ste of later mee begint. Hoe minder van deze richtlijnen je in je leven kan toepassen, hoe meer er van deze verlengde levensverwachting af gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *