Gewicht Verliezen: Tips & Tricks

Dus je wil gewicht verliezen. Proficiat met deze beslissing. En veel succes. Want niemand heeft ooit gezegd dat het gemakkelijk zal zijn. Maar wees maar zeker dat het het waard zal zijn. Maak deze belofte nu met jezelf en verbreek ze niet. Er bestaat namelijk een Japans rijmpje (dat in het Japans waarschijnlijk wel zal rijmen):

“Een belofte is een belofte. Als je ze verbreekt moet je duizend naalden inslikken.”

Geen leuk vooruitzicht. Dus doe je best. Hier alvast enkele tips en tricks 🙂

Tips & Tricks

Eerst en vooral: heb geduld. Op een gezonde manier vermageren vraagt tijd. Weet dat het lang zal duren en dat het met momenten moeilijk zal zijn. Maar hou vol. Een goede motivatie hebben helpt. Dat jurkje waar er op de laatste dag van de solden maar één exemplaar meer van over was, en dat eigenlijk een L moest zijn in de plaats van een M. Of gewoon, al de complimentjes die je krijgt. Die voelen goed, toch?

Als je beslist om iets aan je gezondheid te doen, ga er dan ook echt voor. Natuurlijk mag je wel eens zondigen. Maar hou het binnen de perken en bewaar je snoepmomenten voor in het weekend (want daar zijn weekends voor ^_~). Als je bij de eerste de beste “Het leven is te kort om te diëten” of “Je leeft maar één keer” toegeeft, begin je er misschien beter niet aan.

Eet zo weinig mogelijk bewerkt vlees zoals hamburgers, worsten, charcuterie… Probeer dit te beperken tot één keer in de twee weken. In bewerkt vlees zit veel vet, zout en suiker.

Eet niet te snel. Je lichaam heeft twintig minuten nodig om zich ‘vol’ te voelen.

Eet pikant. Pikant eten jaagt je lichaamstemperatuur de hoogte in, waardoor je meer calorieën gaat verbranden. Bijkomend voordeel: je gaat vanzelf trager eten 🙂

Neem enkel een tussendoortje als je ook echt honger hebt tussen maaltijden door, niet uit gewoonte. Tussendoortjes worden afgeraden, maar er zijn maar weinig dingen vervelender dan een knagend hongergevoel. Probeer eerst wat water te drinken, maar als het hongergevoel aanhoudt, neem dan een verantwoord tussendoortje.

Schrap frisdrank. Drink veel water of groene thee, zelfs als je geen dorst hebt. Zet op verschillende plaatsen glazen of flessen water, en neem een paar slokjes telkens je er passeert. Laat de flessen open, zo kan je zelfs drinken als je maar één hand vrij hebt. Vind je gewoon water niet lekker? Doe er fruit in. Diepvriesfruit laat door het ontdooien zijn sappen gemakkelijker vrij in het water en geeft er een lekkere smaak aan. 1,5 liter water per dag is de norm, maar meer mag natuurlijk altijd. Al die tripjes naar het toilet houden je in beweging. Belangrijk is dat je die 1,5 liter verspreid over de dag drinkt. Een fles water naar binnen spelen in een half uur tijd en denken dat je er dan voor de rest van de dag vanaf bent is geen goed idee. Je lichaam moet de kans krijgen om het water op te nemen.

Schrap alcohol. Dat is moeilijk. Ik weet het. Maar alcoholische dranken bevatten veel calorieën en suikers. Bovendien breekt alcohol je spieren af. Je glas wijn ’s avonds zou je kunnen beschouwen als een beloning voor je sportieve prestaties vooraf, maar de inspanning die je hebt geleverd om je spieren op te bouwen, wordt ongedaan gemaakt door het effect van de alcohol. Beter van niet dus. Zelf had ik er ook moeite mee. Ik mis mijn wijntje (of twee, of drie) in het weekend. Mis ik het om ’s avonds wankelend de trap op te klauteren? Nee. Denk ook aan al het geld dat je uitspaart door geen alcoholische dranken meer te kopen. Dit geld kan je gebruiken om degelijk sportmateriaal te kopen.

Als je op dieet bent, dan denk je automatisch dat je geen vet meer mag eten. Goed nieuws! Je mag wél nog vet eten. Kies wel voor de goede vetten, het soort dat je lichaam nodig heeft om voedingsstoffen en vitamines uit je voeding op te nemen. Je vind ze in vette vis (zalm, makreel), noten, olijfolie, avocado.

Bij twijfel: eet soep. Een rijkgevulde groentensoep zonder room, croutons, spekjes of andere toevoegsels is altijd goed. Neem een thermos mee naar je werk of op uitstap en drink soep als je honger krijgt. Tegen dat je thermos uit is, heb je nee kunnen zeggen tegen heel wat andere snacks. Maak je soep ook zelf. Je zal je slechter voelen als je ze moet weggooien, en dus beter je best doen om eerst je soep op te drinken vooraleer je aan iets anders begint.

Ik ben niet graag de brenger van slecht nieuws, maar je zal moeten sporten. Kies een sport die je leuk vind, want dat hou je beter vol. Dat is al veel gezegd, en met reden: het is waar. Zelf vind ik het leuk om te dansen. Dat kan in groepsverband, maar als je een computer en internet hebt, hoef je daar zelfs helemaal niets extra voor te betalen. Youtube staat vol met talloze filmpjes. Persoonlijk hou ik van de “Dance Off The Inches” serie en de filmpjes van Jennifer Galardi. Die zijn in het Engels, maar na een paar keer ken je de namen van de bewegingen wel en weet je wat er gaat komen.

Focus niet op je gewicht. Als je sport, vermindert je vetmassa en vermeerdert je spiermassa. Spieren wegen meer dan vet, dus op de weegschaal zal je misschien weinig verschil zien. Voel hoe je kleren zitten. Kun je je broeksriem verder doortrekken tot het volgende gaatje? Hoera! Heeft je corrigerend ondergoed zijn nut verloren? Victory! Doe zo verder.

Zorg ervoor dat je voorraad gezonde tussendoortjes niet op geraakt. Anders grijp je in de plaats daarvan misschien naar een ongezond tussendoortje.

Peulvruchten verbranden buikvet. De meest gekende zijn erwten, bonen, linzen en kikkererwten. Vind je die (zoals ik) niet lekker? Pureer ze. Maak er humus van en gebruik ze als spread, of mix ze door de soep of saus. Of rooster eens wat kikkererwten in de oven of pan met paprikapoeder om ’s avond bij tv te knabbelen.

Kies je koolhydraten. Sommige gerechten bevatten twee bronnen van koolhydraten. Denk aan spaghetti met brood, of wraps met een rijstvulling. Maak hierbij een keuze. Bij spaghetti hoef je geen extra brood te eten. Een vulling voor wraps kan perfect zonder rijst, of je kan de rijst vervangen door vb. quinoa of konjac rijst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *